Wykaz zabytków techniki
na podstawie "Zeszytu Naukowo Technicznego nr 26", wydanego w 1993 roku przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie:
Ta, już na pewno zdezaktualizowana lista, stała się inspiracją dla tego projektu i na jej podstawie rozpocząłem weryfikację stanu obecnego wg. jej kategorii:
KL - Komunikacja lotnicza
KT - Komunikacja tramwajowa
KK - Komunikacja kolejowa
EL - Przemysł elektrotechniczny
WO - Wodociągi
EN - Przemysł energetyczny
ME - Przemysł metalowy
MA - Przemysł maszynowy
na podstawie "Zeszytu Naukowo Technicznego nr 26", wydanego w 1993 roku przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie:
Ta, już na pewno zdezaktualizowana lista, stała się inspiracją dla tego projektu i na jej podstawie rozpocząłem weryfikację stanu obecnego wg. jej kategorii:
KL - Komunikacja lotnicza
![]() |
Junkers Ju52 - ulubiony samolot Hitlera... (Przed hangarem Muzeum Lotnictwa) |
- O komunikacji miejskiej - dawne tramwaje
- O komunikacji miejskiej - zajezdnie
- O komunikacji miejskiej i Rondzie Mogilskim
![]() |
Najstarsze kino, najstarszy tramwaj... (Kino Wanda z 1912 r., tramwaj SN-1 z 1913 r.) |
- Linie kolejowe Krakowa - cz.1
- Linie kolejowe Krakowa - cz.2
- Dworzec Kraków Główny na przestrzeni wieków - cz.1
- Dworzec Kraków Główny na przestrzeni wieków - cz.2
- Wybrane stacje krakowskiego węzła kolejowego
- Lokomotywy i lokomotywownie Krakowa - cz.1
- Lokomotywy i lokomotywownie Krakowa - cz.2
- Lokomotywy i lokomotywownie Krakowa - cz.3
- Lokomotywy i lokomotywownie Krakowa - cz.4
- Lokomotywy i lokomotywownie Krakowa - cz.5
- Wiadukty Krakowa - cz.1
- Wiadukty Krakowa - cz.2
- Kolej aglomeracyjna - cz.1
- Kolej aglomeracyjna - cz.2
- Linie kolejowe w Galicji - cz.1
- Linie kolejowe w Galicji - cz.2
BK - Bocznice Krakowa
- Bocznice Krakowa - cz.1 - LK133 [1] (dawna Kolej Krakowsko-Górnośląska)
- Bocznice Krakowa - cz.2 - LK133 [2] (dawna Kolej Krakowsko-Górnośląska)
- Bocznice Krakowa - cz.3 - LK91 [1] (dawna Kolej Karola Ludwika)
- Bocznice Krakowa - cz.4 - LK91 [2] (dawna Kolej Karola Ludwika)
- Bocznice Krakowa - cz.5 - LK91 [3] (dawna Kolej Karola Ludwika)
- Bocznice Krakowa - cz.6 - LK91 [4] (dawna Kolej Karola Ludwika)
- Bocznice Krakowa - cz.7 - LK94 [1] (dawna Kolej Transwersalna)
- Bocznice Krakowa - cz.8 - LK94 [2] (dawna Kolej Transwersalna)
- Bocznice Krakowa - cz. 9 - LK111 [1] (legendarna Kolej Kocmyrzowska)
- Bocznice Krakowa - cz.10 - LK111 [2] (legendarna Kolej Kocmyrzowska)
- Bocznice Krakowa - cz.11 - LK111 [3] (legendarna Kolej Kocmyrzowska)
- Bocznice Krakowa - cz.12 - LK111 [4] (legendarna Kolej Kocmyrzowska)
- Mosty Krakowa - cz.1 - mosty kolejowe
- Mosty Krakowa - cz.2 - mosty wiślane do 1945 roku
- Mosty Krakowa - cz.3 - powojenne mosty na Wiśle
- Mosty Krakowa - cz.4 - małe mosty
- Mosty Krakowa - cz.5 - zagrożenie powodziowe
- Żegluga wiślana - cz.1 (Okres do połowy XIX w.)
- Żegluga wiślana - cz.2 (Okres przed 1914 r.)
- Żegluga wiślana - cz.3 (Okres 1914-1939 r.)
- Żegluga wiślana - cz.4 (Okres 1939-lata 80te XX w.)
- Żegluga wiślana - cz.5 (Kaskadyzacja górnej Wisły i stan obecny)
![]() |
Najstarszy most zachowany w swej w pierwotnej formie... (Most Józefa Piłsudskiego otwarty w 1933 r.) |
- Radio w Krakowie
- Przemysł elektrotechniczny w dawnym Krakowie
- Krakowski przemysł elektrotechniczny po II wojnie światowej
- Krakowski przemysł elektrotechniczny - MERA-KFAP
- Krakowski przemysł elektrotechniczny - UNITRA-TELPOD
- Krakowski przemysł elektrotechniczny - TELKOM-TELOS
- Telewizja w Krakowie
![]() |
Czarne chmury zawisły nad przemysłem elektrotechnicznym... (Reklama na budynku firmy Telkom-Telos) |
- Wodociągi Krakowa - cz.1 (Najstarsze wodociągi Krakowa)
- Wodociągi Krakowa - cz.2 (Wodociągi miejskie 1901-1945)
- Wodociągi Krakowa - cz.3 (Wodociągi miejskie po 1945 r.)
- Wodociągi Krakowa - cz.4 (Zbiornik w Dobczycach i wodociągi po 1989 r.)
- Wodociągi Krakowa - cz.5 - kanalizacja
- Wodociągi Krakowa - cz.6 - wieże wodne i ujęcia przemysłowe
![]() |
Tradycja zobowiązuje (Nowe studzienki w starym stylu) |
- Elektrownie - cz.1 (Najstarsze elektrownie w Krakowie)
- Elektrownie - cz.2 (Elektrownia miejska przed 1939 r.)
- Elektrownie - cz.3 (Elektrownia miejska po 1939 r.)
- Elektrownie - cz.4 (Oświetlenie ulic i ciepłownie)
- Elektrownie - cz.5 (Elektrociepłownia Kraków-Łęg)
- Gazownia - cz.1 (Gazownia miejska przed 1914 r.)
- Gazownia - cz.2 (Gazownia w latach 1914-1950)
- Gazownia - cz.3 (Gazownia miejska po 1950 r.)
- Nafta i gaz - cz.1 (Wydobycie i przetwórstwo ropy naftowej przed 1914 r.)
- Nafta i gaz - cz.2 (Wydobycie i przetwórstwo ropy naftowej po 1914 r.)
- Nafta i gaz - cz.3 (Eksploatacja gazu ziemnego)
![]() | |
Zapomniany słup, zapomniana latarnia... (Słup ten stał do roku 2018 na rogu ulic Krzywda i Saskiej) |
- Przemysł metalowy - cz.1 (Dymarki i kuźnie)
- Przemysł metalowy - cz.2 (Staropolski Okrąg Przemysłowy)
- Przemysł metalowy - cz.3 (Górny Śląsk i Kuźnice Zakopiańskie)
- Przemysł metalowy - cz.4 (Przemysł metalowy w Krakowie przed 1918 r.)
- Przemysł metalowy - cz.5 (Przemysł metalowy w Krakowie po 1918 cz I.)
- Przemysł metalowy - cz.6 (Przemysł metalowy w Krakowie po 1918 cz II.)
- Przemysł metalowy - cz.7 (Przemysł metalurgiczny przed i po II wojnie)
- Przemysł metalowy - cz.8 (Huta im. Lenina cz. I)
- Przemysł metalowy - cz.9 (Huta im. Lenina cz. II)
- Przemysł metalowy - cz.10 (Huta im. Sendzimira)
![]() |
"Huta trzyniecka 1878" - emblemat na przęśle wiaduktu nad ulicą Morawińskiego. Obiekt ten już nie istnieje - w 2018 roku konstrukcję wymieniono je na żelbetową... |
- Przemysł maszynowy - cz.1 - Zakłady Zieleniewskiego
- Przemysł maszynowy - cz.2 - Fabryka Peterseima
- Przemysł maszynowy - cz.3 - Fabryki przed 1945 rokiem
- Przemysł maszynowy - cz.4 - Warsztaty samochodowe
- Krakowski przemysł metalowy i maszynowy po 1945 roku
![]() |
Stary kocioł parowy niszczejący na terenie dawnej fabryki Peterseima. Zostanie wyeksponowany czy trafi na złom? |
WL - Przemysł włókienniczy i odzieżowy,
SK - Przemysł skórzany
- Przemysł włókienniczy i odzieżowy - cz.1 (Przemysł włókienniczy)
- Przemysł włókienniczy i odzieżowy - cz.2 (Przemysł odzieżowy)
- Przemysł włókienniczy i odzieżowy - cz.3 (Przemysł odzieżowy po 1945 r.)
- Przemysł skórzany - cz.1 (Garbarnie Krakowa)
- Przemysł skórzany - cz.2 (Polskie Zakłady Garbarskie)
- Przemysł skórzany - cz.3 (Fabryki wyrobów skórzanych)
![]() |
Najstarszy zakład włókienniczy w samym centrum miasta... |
SZ - Przemysł szklarski
CH - Przemysł chemiczny
- Przemysł szklarski - cz. 1 (Szkło w średniowieczu i witraże)
- Przemysł szklarski - cz. 2 (Szkło od XVIII wieku)
- Przemysł szklarski - cz. 3 (Huty szkła w Krakowie)
- Przemysł chemiczny - cz.1 - Krakowskie Zakłady Sodowe "Solvay"
- Przemysł chemiczny - cz.2 - Przemysł farmaceutyczny
- Przemysł chemiczny - cz.3 - Świece i przemysł kosmetyczny
- Przemysł chemiczny - cz.4 - Farby i lakiery
- Przemysł chemiczny - cz.5 - Wyroby gumowe
- Przemysł chemiczny - cz.6 - Pozostałe zakłady
Kompresor tłokowy szwajcarskiej firmy Burckhardt na terenie dawnych Krakowskich Zakładów Sodowych "Solvay" |
PA - przemysł papierniczy
PO - przemysł poligraficzny
- Przemysł papierniczy w Krakowie
- Przemysł poligraficzny - cz.1 (Drukarnie do VIII w. - Drukarnia UJ)
- Przemysł poligraficzny - cz.2 (Pierwsza połowa XIX w. - Drukarnia Anczyca)
- Przemysł poligraficzny - cz.3 (Druga połowa XIX w. - Drukarnie Narodowa i Związkowa)
- Przemysł poligraficzny - cz.4 (Drukarnie prasowe do 1945 r. - Czas i IKC)
- Przemysł poligraficzny - cz.5 (Drukarnie w okresie międzywojennym i warsztaty introligatorskie)
- Przemysł poligraficzny - cz.6 (Drukarnie w okresie PRL oraz Drukarnia Kolejowa)
![]() |
Ślad po napisie "DRUKARNIA" nadal czytelny... (Kamienica przy ul. Karmelickiej 16) |
Podsumowania rocznicowe
- Jubileusz - pierwszy rok
- Jubileusz - 2 lata
- Jubileusz - 3 lata
- Jubileusz - 4 lata
- Jubileusz - 5 rok
- Jubileusz - 6 lat
- Jubileusz - 7 lat
- Podsumowanie - 8 lat
- Podsumowanie - 9 lat
![]() |
Dogodne stanowisko obserwacyjne. ...na dachu dawnej podstacji elektrycznej. |
- Upadek (elektro)techniki Podgórza - 2018
- Upadek przemysłu Podgórza - 2019
- Wokół elektrotechniki Podgórza - 2019
- Mosty Podgórza - 2020
- Śladem przemysłu spożywczego – w poszukiwaniu fabryk smaku - 2021
- Przemysłowe Podgórze - 2022
- Podgórski przemysł metalowy - 2022
- Dawna strefa przemysłowa w Borku Fałęckim - 2023
- Podgórski Szlak Techniki - 2024
![]() |
Spacer po Zabłociu we wrześniu 2019 roku |
- Nadmorska Kolej Wąskotorowa cz.1
- Nadmorska Kolej Wąskotorowa cz.2
- Epidemie w dawnym Krakowie
- Transport wodny na Żuławach Wiślanych
- Transport kolejowy na Żuławach Wiślanych
- Koleje wąskotorowe w Polsce cz.1
- Koleje wąskotorowe w Polsce cz.2
- Koleje wąskotorowe w Polsce cz.3
- Koleje waskotorowy w Polsce cz.4
- Koleje wąskotorowe w Polsce cz.5
Uwielbiam tą stronę. Jak dla mnie krakowskiego Ślązaka z pogranicza 3 byłych województw to kopalnia wiedzy. Serdecznie polecam.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam Jarek.C
Dziękuję, zapraszam ponownie i również pozdrawiam.
UsuńWodociągi cz. IV. Jak zwykle perfekcyjnie w treści i formie. Andrzej Krystynowicz
OdpowiedzUsuńDziękuję za komentarz i zapraszam ponownie !
UsuńJestem pod ogromnym wrażeniem ogromnej pasji, wiedzy, cierpliwości oraz lekkiego pióra. Czapki z głów PANOWIE. Szkoda, że inne regiony kraju nie mają takiej dokumentacji. Obserwując ulice miast, podobne zabytkowe obiekty nikną a w ich miejsca powstają osiedla mieszkalne. Poza nazwą lokalną dzielnicy, nie ma śladu o jej historycznym znaczeniu. Bez historii nie ma NARODU.
OdpowiedzUsuńPozdrawiam
Mariusz P
Dziękuję - zapraszam ponownie - zawsze na koniec miesiąca szykuję nowy artykuł !
UsuńZdjęcie tego tramwaju z drugiego zdjęcia jest fantastyczne. Dobrze, że MPK trzyma jeszcze te pojazdy. Powinno się dbać o nie tak, żeby jako atrakcja służyły jak najdłużej.
OdpowiedzUsuńŚwietne są takie strony na których wraca się do zdjęć sprzed lat. Wiele miejsc, czy pojazdów uwiecznionych na zdjęciach nie jeździ już po ulicach. A dzięki fotografii można je ciągle podziwiać.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawa seria zdjęć i artykułów. Niestety, czasami takie elementy infrastruktury można podziwiać tylko na zdjęciach. Technologia w końcu idzie cały czas do przodu.
OdpowiedzUsuńTen most Piłsudskiego robi duże wrażenie. Ma już swoje lata a cięgle jest wytrzymały. Jakby go odpowiednio przygotować to będzie jeszcze przez wiele lat nam służył.
OdpowiedzUsuńCzy można liczyć na wydanie w formie książkowej?
OdpowiedzUsuńNad książką pracuję już od dłuższego czasu. Ale będzie mieć nieco inną formę - rodzaj przewodnika turystycznego. Niestety trzeba na nią jeszcze poczekać...
UsuńCzytam artykuły tej strony już od dłuższego czasu i jestem wniebowzięty. Chciałbym tylko zasięgnąć informacji o ulicach i mostach, na przykład rodzaju kostki brukowej, skąd ją dowożono, spoin, płyt, impregnatów, narzędzi. Oczywiście powielam pytanie odnośnie wydania książkowego. Pozdrawiam!
OdpowiedzUsuńUkład drogowy oraz technologie ich wykonania planuję opisać przy okazji przedsiębiorstw komunalnych. Ale planuję wcześniej małą dygresję "motoryzacyjną". Może przy tej okazji?
UsuńWspaniała strona, stworzona z ogromną pasją i dokładnością :-) Pozdrawiam
OdpowiedzUsuń