30 stycznia 2018

Jubileusz - 3 lata

Minął kolejny rok na blogu. Mimo wcześniejszych optymistycznych założeń udało mi się opisać dopiero 1/6 tematów z założonej na wstępie listy. Poza tym nastąpiły pewne drobne zmiany. Na wniosek jednego z czytelników oznaczam na tej liście sukcesywnie zweryfikowane obiekty. Inny czytelnik poprosił o bibliografię - już jest. Oczywiście jestem otwarty na inne propozycje nowych elementów na tej stronie, jak również nowych tematów.

Transport kolejowy czy wodny?
W ubiegłych latach pisałem głównie o transporcie. Obecnie dokonują się spore, pozytywne zmiany na kolei, miejmy nadzieję że przyjdzie też kolej na transport wodny. Właśnie żegludze śródlądowej, mimo iż nieplanowanej, poświeciłem kilka odcinków. Czas jednak powrócić do zasadniczej tematyki - upadku techniki i przemysłu Krakowa.

Ulica Romanowicza - kiedyś typowo przemysłowa.
 Fabryki Korngoldów (była po prawej) już dawno nie ma, gmach Telpodu (po lewej) jeszcze stoi,
ale charakterystyczna zielona przewiązka (na wprost) już zniknęła...
Jestem w trakcie opisywania losów przemysłu elektrotechnicznego. Zamierzam jednak nieco zmienić dalszą kolejność względem źródłowej listy. W następnym ciągu opiszę bowiem krakowskie wodociągi (powracając nieco do tematów związanych z wodą) a później przemysł energetyczny (który wiąże się znów z elektrotechniką).

Dawna elektrownia podgórska opakowana w nową formę i funkcję...
W dalszej perspektywie, jeszcze przed przemysłem maszynowym, chciałbym zająć się przemysłem metalurgicznym, który w Krakowie zajmuje szczególną pozycję. Martwię się tylko że kolejne obiekty znikają bez śladu z mapy miasta. Wyburzanie tkanki poprzemysłowej znacznie postąpiło w Zabłociu. Ostatnio rozebrano też bardzo ciekawy budynek magazynu na ulicy Grzegórzeckiej - przykład oryginalnej architektury "brutalistycznej" okresu PRL. Jak tak dalej pójdzie nie zostanie z tej epoki żadnych architektonicznych pamiątek...

Surowy w formie, monumentalny magazyn - już zburzony.
W jego miejscu stanie pewnie kolejny nijaki mieszkaniowiec...
Jestem zdeterminowany nadal kontynuować tego bloga, ale zbieranie materiałów i pisanie zajmuje sporo czasu, którego nie mam zbyt wiele. Z uwagi na to zmuszony jestem nieco zmienić formułę - artykuły będą się ukazywać, jak do tej pory, przynajmniej raz w miesiącu - ale będą nieco mniejsze objętościowo. Mam nadzieję iż przez to nie ubędzie czytelników, a nowe tematy będą nadal ciekawą lekturą.

Pozdrawiam serdecznie wszystkich Czytelników

4 komentarze:

  1. Chciałbym serdecznie podziękować za te ostatnie lata. Tyle wartościowej treści w internecie na tematy, które zawsze budziły moją ciekawość, niestety ze świecą szukać. Co miesiąc niecierpliwie oczekuję na nową porcję wiedzy.
    Życzę co najmniej setki takich jubileuszy i wytrwałości w dalszym tworzeniu artykułów. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję.
      Tematów i materiałów źródłowych mi nie brakuje. Problem mam tylko z czasem, aby to ogarnąć...

      Usuń
  2. ale tu wiele fajnych wiadomości



    OdpowiedzUsuń