Ubiegły rok był... inny. Wszystko za sprawą małego, niewidzialnego stwora, który wywołał ogólnoświatowe zamieszanie. Wprowadzane ograniczenia, mające na celu ochronę zdrowia, nie pozostały bez wpływu na sposób życia ale także gospodarkę i tempo inwestycji.
Budynki administracyjne huty obecnie zajmowane przez nowych najemców. Niedługo większość terenów kombinatu zostanie uwolniona pod nowe inwestycje... |
Pomimo tego zamieszania i trudności w dostępie do materiałów źródłowych, staram się kontynuować prace nad blogiem. Obecnie omawiam przemysł maszynowy, następne w kolejce są przemysł włókienniczy, odzieżowy i skórzany. W ubiegłym roku opisałem przemysł metalowy, a przy okazji również historię metalurgii na ziemiach polskich. Kończąc tę serię opisałem historię krakowskiej huty i w październiku trafnie przewidziałem jej koniec. W listopadzie ogłoszono bowiem decyzję o likwidacji części surowcowej krakowskiego kombinatu. W ubiegłym roku, korzystając z pandemicznej zasłony, ogłoszono harmonogram likwidacji górnictwa węglowego a co za tym idzie również energetyki cieplnej. Ograniczenia mają też dotknąć rolnictwo, a z uwagi na wprowadzone restrykcje sanitarne (nie do końca zasadne), poważny kryzys nastał w branżach turystycznej, hotelarskiej i gastronomicznej...
Nowe biurowce na terenie dawnego lotniska. Na pierwszym planie relikty dawnego hangaru. |
Pomimo pandemii cały czas trwają rozpoczęte wcześniej inwestycje w budowę biurowców. Przybywa zatem powierzchni biurowej, która jednak pozostaje niewykorzystana, bo sporo osób pracuje zdalnie - trochę to dziwne. Nie dziwią za to inwestycje mieszkaniowe - w sytuacji gdy mieszkania muszą służyć za biura, szkoły czy uczelnie, zawsze są za małe. Sporo dzieje się w kwestii rozbudowy infrastruktury: zarówno drogowej - kontynuowane są prace przy budowie Trasy Łagiewnickiej, rozpoczęto przebudowę ulicy 29 listopada - jak i kolejowej. Niestety prace przy przebudowie linii średnicowej prowadzone są opieszale. W centrum miasta opóźnienia usprawiedliwiane są koniecznością przebudowy wiaduktów czy mostów, ale co stoi na przeszkodzie dokończenia remontu stacji Kraków Bieżanów?
Senna stacja Bieżanów: niedokończone peron i przejście podziemne, rozsypująca się kładka i niszczejący budynek z 1857 roku... |
Apropos Bieżanowa - z sąsiadującego z tą stacją terenu dawnej lokomotywowni Kraków Prokocim jeszcze w 2019 roku zniknęły dwie zabytkowe lokomotywy: EP02 i EP05. Co prawda nie pojechały na złom, staną się eksponatami ale w... Wielkopolsce i na Dolnym Śląsku. Ale w ubiegłym roku muzea były przeważnie zamknięte, nie wiadomo też co z trwającą przebudową Muzeum Inżynierii Miejskiej.
Fragment ogrodzenia gazowni miejskiej. |
Jeszcze powracając do spraw technicznych. Sporo osób dopytuje o książkę (baardzo powoli powstaje), czy o FB (być może?). Rok temu wspominałem o planowanych zmianach na portalu i ewentualnym rozszerzeniu działalności. Proszę się nie obawiać - nie zamierzam komercjalizować tej działalności. Miałem zamiar uruchomić kanał na YT z krótkimi "zajawkami" artykułów i w związku z tym poprosić o ewentualne wsparcie. Niestety w tej niepewnej sytuacji która niespodziewanie nastała postanowiłem poprzestać na dotychczasowej formie przekazu.
Miejmy jednak nadzieję że w obecnym roku życie wróci do normalności. Wszystkim Czytelnikom życzę dużo zdrowia i pogody ducha.
Wokół Krakowa znajduje się całe multum ciekawych miejsc i nieruchomości, a nawet starych biur, o których z chęcią poczytam! Powodzenia!
OdpowiedzUsuńDzięki za wszystko :)
OdpowiedzUsuńŚwietną robotę pan robisz
OdpowiedzUsuńGratulacje i powodzenia w dalszym rozwijaniu przedsięwzięcia :)
OdpowiedzUsuńGratulacje
OdpowiedzUsuń