Na podstawie badań archeologicznych można określić, że ludzie osiedlali się na terenie obecnego Krakowa od co najmniej 700 roku p.n.e. (epoka brązu). Było to związane z wędrowaniem wzdłuż naturalnego traktu komunikacyjnego jakim była dolina Wisły. Ślady tego osadnictwa odkryto na terenach nadwiślańskich wzniesień - Wawelu, Skałki czy Krzemionek. Nieco później ludzie osiedlili się na terenach zalewowych Wisły, Rudawy i Prądnika.
* * *
Naturalne koryta rzek przebiegających przez teren obecnego miasta miały zupełnie inny przebieg. Wisła oraz jej dopływy płynęły kilkoma odnogami. Te naturalne fosy chroniły mieszkańców tych terenów przed niebezpieczeństwami. Już we wczesnym średniowieczu prowadzone były prace regulacyjne związane z korygowaniem przebiegu rzek. Stopniowo odcinano i zasypywano starorzecza, aby na pozyskanych terenach prowadzić dalszą działalność osadniczą. Właśnie u stóp wawelskiego wzgórza powstało podgrodzie nazywane Okół a późniejsze, przedlokacyjne miasto Kraków rozwijało się na północ, na dawnym terenie zalewowym.
Mapka prezentująca osadnictwo oraz przebieg rzek w obrębie Krakowa w XI-XII wieku. |
W
1241 Kraków został doszczętnie zniszczony podczas najazdu mongolskiego.
Cała drewniana zabudowa spłonęła, ze zgliszcz ocalały jedynie mury
kościołów. W 1257 roku książę Bolesław V Wstydliwy nadał przywilej
lokacyjny na prawie magdeburskim. Miasto Kraków zostało ponownie
zasiedlone, głównie przez przybyszów ze Śląska i Niemiec.
Mury miejskie i fosy
Pomimo
częstych najazdów ze wschodu dopiero w 1285 książę Leszek Czarny
zezwolił na budowę murów dookoła miasta. Mury obronne były budowane i
poprawiane aż do początku XIV wieku kiedy otrzymały docelową formę.
Składały się one z podwójnego ceglano-kamiennego muru oraz fosy. Mur
wewnętrzny miał wysokość 7 metrów i szerokość 2,5 metra. W jego linii
znajdowały się baszty (docelowo 17) oraz siedem bram wjazdowych. Bramy
te były zamykane na noc masywnymi dębowymi wrotami oraz okutą żelazem
broną (krata opuszczana na łańcuchach).
Zachowane gotyckie przęsło mostu pod fragmentem szyi łączącej kiedyś Barbakan z Bramą Floriańską. |
Ponieważ
miasto otoczone było napełnioną wodą fosą szeroką na 6 do 10 metrów i
głęboką na 3,50 metra, to do każdej bramy musiał prowadzić most. Te
drewniane mosty musiały mieć konstrukcję umożliwiającą ich szybkie
usunięcie w razie zagrożenia poprzez uniesienie (mosty zwodzone) lub
demontaż. Ponadto część bram (Floriańska, Sławkowska) miały wydłużone
murowane korytarze wjazdowe tzw. szyje, przebiegające ponad fosą na
murowanych filarach i przęsłach z ostrymi łukami gotyckimi.
Młynówka Królewska
Fosa
dookoła Krakowa napełniana była wodą doprowadzaną z Rudawy specjalnym
kanałem nazwanym Młynówką Królewską. Budowa tego kanału, powstałego
poprzez udrożnienie dawnego starorzecza Rudawy, została zlecona w 1327
roku przez króla Władysława Łokietka. W Mydlnikach powstał wtedy jaz
spiętrzający wodę Rudawy. Napełnienie fosy było tylko jedną z funkcji.
Podstawowe zadaniem młynówki było wprawianie w ruch kół młyńskich, które
napędzały nie tylko młyny zbożowe ale też tartaki czy inne urządzenia
(pierwszy młyn powstał już w 1311 roku). Młynówka dostarczała też wody
potrzebnej do celów gospodarczych, dla browarów czy stawów hodowlanych.
Przebieg młynówki, fos i murów obronnych Krakowa na przełomie XIII i XIV wieku. |
Młynówka
od Mydlnik dopływała wzdłuż dzisiejszej Alei Artura Grottgera (wzdłuż
jej dawnego koryta istnieje dziś park o nazwie Młynówka Królewska),
następnie wzdłuż obecnej ulicy Łobzowska dopływała do miejsca gdzie
istniał potężny zespół kamiennych królewskich młynów nazywanych Górnymi.
Dalej koryto się rozdwajało, jedno doprowadzało wodę w kierunku miasta a
drugie wiodło wzdłuż obecnej ulicy Garbarskiej i Krupniczej do
kolejnych Królewskich Dolnych Młynów (stąd też nazwa ulicy). Następnie
młynówka wzdłuż obecnych ulic Wenecja i Retoryka wpadała do Wisły w
zakolu nieopodal Wawelu, zaopatrując jeszcze w wodę Królewski Browar
(dziś hotel Sheraton).
Młynówka dostarczała także wody pitnej dla
Krakowa. Pierwotnie był to ziemny akwedukt przemierzający przez środek
Rynku aż do kościoła Dominikanów, ale już w połowie XIV wieku zastąpiony
nowoczesnym jak na owe czasy wodociągiem. Podstawowym urządzeniem był
rurmus - połączenie stacji pomp z wieżą ciśnień. Budynek rurmusu
znajdował się za bramą Sławkowską (w rejonie obecnej ulicy Asnyka). Woda
była w nim pompowana do góry za pomocą zabieraka typu paternoster
(dzbany przymocowane do łańcucha) do skrzyni wodnej umieszczonej na
piętrze budynku. Napęd stanowiło oczywiście koło młyńskie. Woda spływała
do miasta pod ciśnieniem grawitacyjnym systemem drewnianych rur. W XVI
wieku paternoster zastąpiono drewnianymi pompami ssąco tłokowymi, a
drewniane rury miedzianymi, ołowianymi lub z brązu.
Schemat działania Rurmusu "Za Sławkowska Bramą": 1. Koło wodne nasiębierne, 2. Zabierak dzwanowy (paternoster), 3. Skrzynia wodna. |
Wszystkie
te urządzenia techniczne - młyny, wodociąg oraz naturalny system
obronny miasta - zostały zniszczone podczas najazdu wojsk szwedzkich w
1655 roku. O ile młynówka czy młyny zostały z czasem odbudowane jednak
wodociąg już nie - aż do początku XX wieku woda w mieście pochodziła
jedynie ze studzien.
Na
kanale młynówki istniało wiele mostów i mostków - na planie
kołłątajowskim z 1785 roku można ich naliczyć kilkanaście. Były one
budowane z drewna a ich konstrukcja wymagająca okresowej wymiany była
względnie tania i nie nastręczająca technicznych trudności, w
przeciwieństwie do mostów na Wiśle. Konstrukcje te nie były też budowane
zbyt solidnie. Przykładem jest most Na Piasku (dziś ulica Karmelicka),
który ulegał częstym uszkodzeniom pod naporem tłumu ludzi zdążających do
kościoła Karmelitów, zwłaszcza przy okazji świąt. Około 1887 roku most
ten został wymieniony na solidny betonowy.
Prądnik
O ile
większość publicznych mostów Krakowa była budowana z drewna godnym
wyróżnienia jest murowany most na Prądniku na trakcie Warszawskim (dziś
al. 29 Listopada). Prądnik jak większość rzek dopływów był
wykorzystywany gospodarczo do nawadniania czy napędu młynów. Częste
przybory wody w tej rzece powodowały uszkodzenia drewnianych mostów. W
1780 roku rozpoczęto budowę kamiennego mostu na rzece Prądnik. Była to
inicjatywa Kapituły Katedralnej Krakowskiej, bezpośrednią opiekę nad
budową sprawował kanonik Michał Sołtyk. Most ten, zaprojektowany przez
księdza-architekta Sebastiana Sierakowskiego, ukończono w 1785 roku.
Most Sierakowskiego nad Prądnikiem z 1785 roku na trasie warszawskiej. Fotografia prezentuje jego stan w 1957 roku. Widoczny na zdjęciu dom istnieje nadal, most niestety nie... |
Most
Sierakowski miał długość 26 metrów, szerokość 7 metrów a rozpiętość
przęsła 10 metrów, oraz solidne trapezoidalnie poszerzone przyczółki.
Był to pierwszy publiczny most kamienny w Rzeczypospolitej. W 1787 roku
specjalnie pojechał go obejrzeć, wizytujący Kraków król Stanisław
Poniatowski. W latach 60-tych XX wieku most w Alei 29-listopada był już
za wąski dla dużego ruchu samochodów. W 1964 roku, mimo planów
przeniesienia go w inne miejsce, został jednak rozebrany i zastąpiony
łukowym mostem żelbetowym. Niestety to kolejny zabytkowy most, który
padł ofiarą motoryzacji…
Rudawa
Rzeka Rudawa wypływająca z
Wyżyny Olkuskiej płynęła kiedyś przez Mydlniki w stronę Krakowa przez
teren obecnych błoń. Jednak na tym obszarze rozlewała się szeroko, a jej
wolny nurt spowodował że nazywano ją Niecieczą. Dalej u zbiegu
dzisiejszych ulic Wenecja i Garncarskiej łączyła się z Młynówką
Królewską, aby wzdłuż dzisiejszej ulicy Retoryka wspólnym korytem zdążać
do Wisły. Na tym wspólnym odcinku istniały kiedyś co najmniej trzy
mosty.
Most na Rudawie z kamiennymi przyczółkami ale na dwu drewnianych filarach. (Stan z drugiej połowy XIX wieku na obrazie Zygmunta Wierciaka z 1944) |
Z
uwagi na spory nurt na tym odcinku oraz zdarzające się podczas
okresowych przyborów wody Wiśle cofki, drewniane mosty z czasem
ustawiono na kamiennych przyczółkach. Takim mostem był most na ulicy
Wolskiej (dziś Piłsudskiego). Przez ten most w 1902 roku poprowadzono
tramwajową linię wąskotorową (czynną tylko w niedziele i święta), która
kończyła bieg przed "Krakowskim Parkiem Doktora Jordana".
Most Spalony wzdłuż ulicy Wolskiej około 1903. Za mostem na prawo widoczny jest budynek Towarzystwa Gimnastycznego "Sokół". Widoczne też słupy podtrzymujące sieć trakcyjną tramwaju. |
Henryk
Jordan, lekarz i społecznik, znany jest głównie z zakładania ogrodów
zabaw dla dzieci - tzw. ogrodów jordanowskich. Pierwszy ogród tego typu
powstał w 1889 roku właśnie w Krakowie, na części terenów na których
dwa lata wcześniej odbyła się Krajowa Wystawa Rolniczo-Przemysłowa.
Urządzając park wykorzystano niektóre pawilony powystawowe. Park o
powierzchni 22 ha był wzorcowym obiektem tego typu stwarzając dzieciom i
młodzieży warunki sprzyjające rozwojowi fizycznemu i społecznemu. Od
strony ulicy Wolskiej do parku przechodziło się mostem, a raczej kładką
pieszą nad Niecieczą. Pierwotnie był to oryginalny most wiszący na
konopnych linach, ale w 1889 roku został zastąpiony klasycznym
drewnianym mostkiem leżajowym.
Drewniany most nad Niecieczą przed wejściem do Parku Jordana. Zdjęcie z początków XX wieku ze zbiorów ANK. |
Najbardziej
okazałym mostem na Rudawie był most Zwierzyniecki (w ciągu ulicy
Zwierzynieckiej). Pływający na drewnianych skrzyniach most pontonowy
powstał tutaj w latach 1816-1817, a w latach 1821-1822 wybudowano stały
most drewniany na kamiennych przyczółkach. W 1891 roku drewniane przęsło
zostało w zastąpione nowoczesną konstrukcją kratownicową z żelbetowym
pomostem. Przęsło oparte było na łożyskach odprężających, a sam most
oświetlony był gazowymi latarniami. Był to pierwszy most na ziemiach
polskich o tak nowoczesnej konstrukcji. Niestety nie funkcjonował on
długo - został rozebrany w 1910 roku w związku z przełożeniem koryta
Rudawy i zasklepieniem ujścia młynówki.
Most Zwierzyniecki nad końcowym odcinkiem Rudawy. W głębi, po lewej stronie widoczna kratownica mostu Dębnickiego Fotografia: NAC |
W
1903 roku Kraków nawiedził powódź wyrządzając spore szkody. Większość
wody wlała się do centrum miasta poprzez ujście Rudawy i Młynówki
Królewskiej - zjawisko cofki. Po powodzi podjęto decyzję o zmianie
koryta Rudawy oraz zasklepieniu ujścia Młynówki do Wisły. W latach
1910–1912 przekierowano Rudawę do nowego koryta i wtedy przeniesiono pod
ziemię końcowy odcinek młynówki (teraz jest to szeroka ulica Retoryka).
W
drugiej połowie XIX wieku młyny wodne zaczęły ustępować napędowi maszyną
parową. Kanał młynówki stawał się powoli kanałem ściekowym. W tym
okresie też zamiast mostów zaczęto stosować betonowe przepusty. Koryto
młynówki zasklepiano stopniowo. Do 1939 roku zniknęło jej koryto
biegnące w obrębie Alei Trzech Wieszczów. W latach 1964–1966
skanalizowano i zasypano pozostałą jej część - w jej miejscu znajduje
się obecnie parkowy ciąg zieleni. W 2012 roku, dzięki społecznym
protestom, udało się zablokować zakusy developerów chętnych do zabudowy
tego terenu.
Most ponad jazem w ciągu ulicy Jesionowej. Na fotografii z 1928 roku wóz strażacki testuje wydajność pompy ssąco-tłoczącej. Fotografia: NAC |
Aby
kanał młynówki mógł funkcjonować potrzebny był odpowiedni poziom wody w
Rudawie. Spiętrzenie wody było możliwe dzięki jazom. Ostatni jaz na
Rudawie, wraz z mostem przebiegającym po jego koronie znajdował się w
ciągu obecnej ulicy Jesionowej. Wraz z zasypaniem młynówki jaz stał się
zbędny. Obiekt istnieje do dziś, ale pełni tylko rolę mostu.
Nowe koryto Rudawy
Nowe
koryto Rudawy postanowiono poprowadzić poszerzonym korytem młynówki
prowadzącej od Rudawy do klasztoru Norbertanek na Zwierzyńcu. Klasztor
ten powstał jeszcze w XII wieku. W 1241, podczas mongolskiego najazdu,
uległ doszczętnemu zniszczeniu. Był odbudowywany i niszczony przez
Tatarskie najazdy. Dopiero w czasach Jagiełły uzyskał mury obronne i
baszty, aby mógł podołać oblężeniu. W późniejszych wiekach klasztor
dawał radę sam się obronić, co działo się w 1527 jak i 1587, oraz
podczas szwedzkiego potopu w 1655 roku. Składowana w klasztorze aż do
XVIII wieku broń (szczególnie armaty) została w 1794 roku przekazana
Tadeuszowi Kościuszce, na rzecz przygotowywanego przez niego narodowe
powstania.
Most nad nowym ujściem Rudawy nieopodal klasztoru Norbertanek. Poniedziałek Wielkanocny roku 1926 - tradycyjnie odbywa się tutaj odpust nazywany Emaus. Fotografia: NAC |
Przy
klasztorze funkcjonował od 1254 roku młyn wodny. Mimo zniszczenia w
1656 roku przez Szwedów został odbudowany i funkcjonował aż do początków
XX w. Jednak w 1908 roku ten ostatni w mieście duży młyn wodny został
wyburzony, aby zrobić miejsce na nowe ujście Rudawy. Wody Rudawy zostały
wpuszczone w poszerzone koryto dawnej młynówki. Rzeka została otoczona
przeciwpowodziowymi ziemnymi wałami zwieńczonymi dodatkowo ochronnym
murkiem. Dawne koryto Niecieczy, biegnące wzdłuż Błoń, zostało zasypane.
Most nad ujściem Rudawy współcześnie. |
Na
poszerzonym korycie nieopodal klasztoru zbudowano nowy most o
kratownicowej stalowej konstrukcji. Jednak w wyniku tych zmian sam
klasztor niejako schował się w zagłębieniu terenu tracąc nieco walorów
widokowych. Prace te przeprowadzono nie zważając na protesty miłośników
zabytków Krakowa:
[...] Sprowadziła na Zwierzyniec najazd Wandalów, w osobach inżynierów, kierujących robotami. Niszczyli klasztor Mongołowie i Szwedzi - nasi technicy pozazdrościli im sławy i trofeów.
Stanisław Tomkowicz
W
latach 50-tych XX wieku, stalowy most nieopodal klasztoru został
zastąpiony łukowym żelbetonowym. Nad nowym korytem Rudawy zachował się
za to inny oryginalny most z przełomu XIX i XX wieku. Przeprawa ta znajduje
się w ciągu alei Focha, będącej przedłużeniem dawnej ulicy Wolskiej
(obecnie Piłsudskiego). Most ten ma konstrukcję zbliżoną do rozebranego
mostu Zwierzynieckiego. Obecnie ten zabytkowy most przechodzi remont.
Kratownicowy most z żelbetowym pomostem nad Rudawą, w ciągu alei Focha. |
Wraz
z zasypaniem koryta Niecieczy rozebrano most do Parku Jordana. Do
obecnych czasów zachował się za to inny parkowy most - nad sadzawką na
Plantach. Planty, ciąg parkowy otaczający Stare Miasto, powstały one w
miejscu wyburzonych murów obronnych i zasypanych fos. Przez prawie dwa
wieki istnienia zmieniała się koncepcja ich zagospodarowania, układ
alejek, rodzaj drzew czy krzewów. Każda nowa koncepcja, jak to w
Krakowie zawsze bywa, była szeroko krytykowana. Krytykowano też powstałą
na plantach sadzawkę o dziwnym ósemkowym kształcie. Sadzawka ta jednak
wpisała się jednak na stałe w to miejsce. Jej kształt podyktowany był
żelaznym mostkiem, który przerzucono nad jej zwężeniem.
Mostek na sadzawką na Plantach w 1929 roku. Fotografia: NAC |
Małe,
żelazne mosty to już jednak rzadkość. W XX wieku budowano je już niemal
wyłącznie z żelbetonu. Z tego materiału zbudowano też z końcem lat
30-tych XX wieku jedyny krakowski most niewiślany mający własną nazwę -
most Retmański. Most ten powstał nad nowym ujściem rzeki Wilgi, której
uregulowany końcowy odcinek miał był początkiem żeglownego kanału
Kraków-Śląsk. Kanału tego nie zdołano ukończyć…
Most Retmański budowany w 1938 roku ramach regulacji końcowego odcinka Wilgi. Nazwa mostu pochodzi od retmana - szefa ekipy flisaków. Fotografia: NAC |
Współczesne
mosty zamiast łukowej, mają ażurową, płytową formę. Nie ma ona jednak
tego wdzięku przez co wyglądają mało atrakcyjnie.
Współczesne mosty nad Wilgą po których prowadzą drogi dojazdowe do Centrum Jana Pawła II |
Od
połowy XIX wieku wokół Krakowa Austriacy nieustanie rozbudowywali
pierścień fortyfikacji. Oprócz samych fortów powstała wtedy też sieć
łączących je dróg oraz mostów. Z tych mostowych konstrukcji dwa
spełniały szczególną rolę. W istocie mostami były tylko z nazwy - w
rzeczywistości są to najstarsze w Krakowie drogowe... wiadukty. Pierwszy
z tych obiektów to Diabelski Most - zbudowany na skrzyżowaniu drogi
rokadowej, dziś ul. Malczewskiego z al. Waszyngtona, prowadzącą do fortu
"Kościuszko". Wiadukt ten powstał w latach 1855-1870, a jego zadaniem
było umożliwienie równoczesnego, bezkolizyjnego przegrupowywania się
wojsk obydwoma drogami. Taką samą rolę miał Czerwony Most, znajdujący
się dziś całkowicie na uboczu - ul. Waliszewskiego i ul. Pękowicka
(nieopodal fortu Tonie).
Diabelski Most - a raczej wiadukt na skrzyżowaniu ul. Malczewskiego z al. Waszyngtona prowadzącej do fortu Kościuszko. |
Ale
na terenie Krakowa zachowały się także, zbudowane przez austriackich
inżynierów wojskowych "prawdziwe mosty" - nad ciekami wodnymi. Jednym z
takich obiektów jest most na Drwinką w ciągu ulicy Podlesie
(przedłużenie ul Facimiech). Kiedyś prowadziła nim droga do zespołu
fortów nr 50 1/2 (Barycz i Kosocice), obecnie, ten ceglany, łukowy
mostek posiada betonową koronę oraz asfaltową nawierzchnię, nadal bardzo
dobrze spełniając swoją rolę.
Dawny most forteczny nad rzeką Drwinką (ulica Podlesie) z powodzeniem służy do dziś. |
Rzeka
Drwinka płynie dalej przez Park Jerzmanowskich. Nawet taka mała rzeczka
była kiedyś wykorzystywana gospodarczo. W majątku Jerzmanowskich
napełniała ona hodowlane stawy rybne, a spiętrzona w ten sposób
napędzała również mały młyn wodny. Dziś po młynie nie ma śladu, a w
miejsce największego stawu w latach 1966-1970 wybudowano stadion
sportowy dla KS "Kolejarz" (obecnie KKS Prokocim).
Nieczynny już w latach 30-tych XX wieku młyn wodny w Prokocimiu. Fotografia: NAC |
Młyn na Drwince napędzany był kołem wodnym nasiębiernym. Był to najwydajniejszy typ kół młyńskich, wykorzystujących energię potencjalną spiętrzonej wody. Większość kół młyńskich stosowanych w dawnych młynach posiadały koła wodne podsiębierne, które wykorzystywały energię kinetyczną wody rozpędzonej w wąskim kanale młynówki. Taką konstrukcję ma młyn wodny w Muzeum rolnictwa w Ciechanowcu prezentowany na filmie:
Następnym razem będzie o niszczącej energii wody, czyli powodziach nękających Kraków oraz próbach im zapobiegania.
Dziękuję z kolejny, arcyciekawy odcinek :)
OdpowiedzUsuńMiło mi że się podobało - zapraszam z początkiem kwietnia na kolejny odcinek :-)
OdpowiedzUsuńFantastyczne, spędziłem dziś chyba 5h czytając tego bloga... Super sprawa. Więcej, więcej!
OdpowiedzUsuńDziękuję za uznanie i proszę o cierpliwość - potrzeba znacznie więcej niż 5h na przygotowanie jednego artykułu...
UsuńBardzo ciekawe. Czy ma Pan jakieś bliższe dane i stare zdjęcia dotyczące mostu na Rudawie przez ul. Piastowską. Też został zbudowany przez Austriaków w XIX wieku. potrzebne do pracy magisterskiej. Jeżeli to możliwe to proszę o te wiadomości na email malgorzata.cebula@poczta.fm
UsuńMałgorzata Cebula
Niestety danych nie mam, ale trzeba cierpliwie szukać...
UsuńNp. na tym zdjęciu z 1919 widać ten most całkiem dobrze:
http://fotopolska.eu/Krakow/b34604,Blonia.html?f=378004-foto
Mały błąd w historii Mostu Sierakowskiego. Obecnie ulica nie nazywa się Warszawska.
OdpowiedzUsuńDziękuję - już poprawiłem.
Usuńnie wspomina Pan o moście przy ul. Piastowskiej na Rudawie, również budowanym przez Austriaków. Ten interesuje mnie najbardziej. Czy ma Pan na ten temat jakieś informacje? Zdjęcia, plany, cokolwiek. Podaję adres mailowy malgorzata.cebula@poczta.fm
OdpowiedzUsuńMałgorzata Cebula
Witam, mam pytanie odnośnie przedstawionych przez Pana map hydrografii Krakowa. Czy ma Pan jakieś dane odnośnie ich autorów, pochodzenia?
OdpowiedzUsuńTe dwie pierwsze pochodzą z Atlasu Historycznego Polski wyd. PPWK
UsuńWykorzystałem skany ze strony: http://piastowie.kei.pl/piast2/mapy.htm
Trzecia mapa to pokolorowany i obrócony fragment "Planu Kołątajowskiego" z 1875 roku: http://przypadkiadama.com/mapy.htm
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńPrzy jednym z przyczółków obecnego mostu nad Prądnikiem w ciągu al.29 Listopada są dwa wyloty z kanałów. Jeden o przekroju przypominającym te przedwojenne, drugi znacznie większy o przekroju koła. Co to może być? Jakaś kanalizacja deszczowa czy może skanalizowane ujście strugi, która płynie przy ul.Nad Strugą?
OdpowiedzUsuńNiestety nie wiem co to jest - najprawdopodobniej kanalizacja burzowa...
UsuńJeśli chodzi o wspomnianą strugę to zasypano ją dopiero w latach 70-tych. De facto była to tzw. Młynówka Olszecka prowadząca część wody z Prądnika do zasilania Żabiego Młyna i drugiego młyna przy ul. Młyńskiej, gdzie woda wpadała do Sudołu Dominikańskiego (zwanego też Rozrywka). Obecnie potok ten w końcowym biegu jest skanalizowany (wzdłuż ul Pilotów), ale jego ujście do Prądnika jest widoczne w okolicach ulicy Olszyny.