30 stycznia 2022

Jubileusz - 7 lat


Rok temu mieliśmy nadzieję na rychły koniec pandemii i powrót wszystkiego do normy. Niestety dziś już wiemy że nadzieje te, jak i zapewnienia o "ostatniej prostej", okazały się przedwczesne. Początek tego roku nadal pod znakiem maseczek, szczepionek, kwarantann i lockdownów - choć nie brakuje głosów iż te wszystkie działania nie przynoszą większych efektów. Wirus zaatakował jeszcze mocniej niż do pory, lecz to przestaje być już głównym problemem. Pogłębił się bowiem kryzys gospodarczy oraz zwiększyła inflacja. Wpływ na to ma nie tylko pandemia ale również szkodliwa polityka klimatyczna w UE, która spowodowała drastyczny wzrost cen paliw i energii...

Polskie Zakłady Zbożowe przy ulicy Mogilskiej w czasach świetności.
Magazyn już wyburzono, silosy również...

Coraz boleśniej odczuwalne są skutki przenoszenia produkcji na daleki wschód. Zerwane łańcuchy dostaw spowodowały zwiększony czas oczekiwania na wyroby czy podzespoły, oraz drastyczny wzrost cen transportu. Z uwagi na to brakuje części i surowców do bieżącej produkcji - nie tylko chipów ale też np. stopów magnezu. Może też brakować stali... Niezależnie od tego trwa ruch budowalny w mieście. Kolejne budynki produkcyjne znikają z krajobrazu miasta zastępowane biurowcami i blokami mieszkalnymi. Obecnie trwa rozbiórka obiektów Polskich Zakładów Zbożowych przy ulicy Mogilskiej. Mam nadzieję że nie zostanie wyburzony charakterystyczny budynek dawnej Łuszczarni. Wyburzone zostały też budynki fabryki Telkom-Telos przy ulicy Cieszyńskiej. To były bodajże ostatnie, duże, czynne fabryki niemal w centrum miasta.

Budowa w miejscu na terenie dawnej fabryki Telkom-Telos przy ulicy Cieszyńskiej

Jako ogromną wizerunkową wpadkę zaliczyć też trzeba remont kolejowej linii średnicowej. Po latach badań, ekspertyz i projektów (które zapewne miały jedynie usprawiedliwiać ogromne opóźnienie inwestycji) zadecydowano o rozbiórce zabytkowego mostu/wiaduktu nad ulicą Dietla. Pierwotnie miał on być tylko poszerzony a stara część wyremontowana. Jednak ostatecznie postanowiono go wyburzyć. Co prawda wykonawca zapewnia o odbudowie tego obiektu w takiej samej formie, ale porównując sklepienia nowej oraz oryginalnej części śmiem w to wątpić. Powstanie coś tylko przypominającego bezpowrotnie zniszczony zabytek...

Po lewej sklepienie starego wiaduktu (tuż przed rozbiórką) - cegły usytuowane główkami do wewnątrz,
po prawej sklepienie dobudowanej części - wozówkami do wewnątrz.
Dla laika drobna różnica, niemniej świadczy o trosce o detale "rekonstruktorów"...

Jeśli chodzi o tematykę bloga to konsekwentnie omawiam kolejne branże przemysłu. W ubiegłym roku przedstawiłem historię zakładów włókienniczych, odzieżowych, skórzanych i szklarskich. W tym roku czas na przemysł chemiczny. Planuję też małą dygresję na temat, licznych kiedyś, bocznic kolejowych na terenie miasta.

Serdecznie Pozdrawiam Wszystkich Czytelników!

P.S.
Na koniec jakże smutny film z rozbiórki dawnego, zabytkowego mostu:




3 komentarze:

  1. Akurat odwrotne ułożenie cegieł było uzgodnione z konserwatorem i celowo tak zbudowane, żeby pokazać różnice pomiędzy nową i "zabytkową" częścią wiaduktu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakoś tę wpadkę trzeba było wytłumaczyć.
      BTW: trzeba jeszcze uzgodnić która część będzie nowa a która zabytkowa...

      Usuń
  2. Znalezione w "Szukaj w Archiwach": https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/jednostka/-/jednostka/5903818/obiekty/308814#opis_obiektu

    OdpowiedzUsuń